Börja meditera – och hitta din inre röst

I en tid då hjulen snurrar snabbt behöver vi hitta lugnet i oss själva. Utöver positiva hälsoeffekter som lägre stressnivå och bättre sömn bidrar regelbunden meditation också till att du blir mer intonad till din själ.

Det kan vara svårt att vara i balans och i kontakt med sig själv när livet går i hundraåttio och hjärnan är fylld av ”tjatter”. Då är det läge att dra i handbromsen och prioritera tid med dig själv. Att meditera innebär inte att du måste sitta stilla i lotusställning i flera timmar. Det går att meditera tio minuter i taget och även att göra det gående, till exempel genom en stillsam promenad genom skogen. Det viktigaste är att frigöra sig från alla tankar som normalt sett snurrar i huvudet. Om du inte har mediterat tidigare kan det räcka med att meditera i en kvart för att sedan utöka tiden. Försök att skapa en regelbunden tid för din meditation, kanske en stund på morgonen eller på kvällen. 

Så här kan du gå till väga:

  1. Hitta en plats som är tyst och där du inte blir störd. Stäng av mobilen.
  2. Sätt dig eller lägg dig i en ställning som känns bekväm, men inte allt för bekväm då finns det risk att du somnar.
  3. Blunda och fokusera på dina andetag och låt dem bli långa och djupa. Vissa tycker att det är lättare att fokusera om de lyssnar på en guidad meditation eller tittar med mjuk blick mot ett tänt ljus. Hitta det sätt som fungerar bäst för dig.
  4. Om tankar dyker upp, notera dem men låt dem sedan passera och fokusera i stället på dina andetag.
  5. Utforska hur det känns när du är i stillhet. Är det några känslor som dyker upp? Har du några spänningar i kroppen? Vad du än upplever under meditationen så låt det ta plats utan att värdera om det är bra eller dåligt.
  6. Det är i det här meditativa tillståndet som du lättast kan höra din inre röst och känna av energivärlden. Men ha inga förväntningar på vad du ska uppleva under dina meditationer utan ha ett öppet sinne och njut att vara i din egen energi. Regelbunden meditation sänker inte bara stressnivån i kroppen utan ger dig också mer balans och större klarhet.